Fine Art Baskı Nedir?” başlıklı yazımda; eserlerin fiziksel olarak nasıl elde edilmesi gerektiğinden bahsetmiştim. Epey zahmetli ve maliyetli olan Fine Art Baskıyı sanatçılar iki amaçla yaptırırlar. İlki satmak, ikincisi arşivlemek. Satılan eserler kişinin uygun bulacağı bir ortamda görsel olarak asılacağı gibi arşivlenebilir de. Bu aşamada her iki durum için de nasıl sunulması ya da arşivlenmesi konusunda yapılması gerekenlerden bahsedeceğim… 

Kâğıt ve mürekkep üreticileri, “Fine Art” baskıların, uzun yıllar baskı kalitesi bozulmadan durabileceğini övünerek açıklarlar ama bu baskıların nasıl korunması gerektiği konusunda bilgi vermezler. Bu bilgiyi, baskıları yapan firmaların sanatçılara vereceğini düşünüyor olmalılar. Bu konuda büyük bir boşluk vardır. İnternete bakın bir sürü ipe sapa gelmez yanlış bilgiler arasında bocalarsınız.

Gelelim yapılacaklara; “Fine Art” basılmış bir eseri çerçeveletecekseniz, bu işi çok düzgün yapan ve doğru malzeme kullanan bir yer bulmak zorundasınız. Hem baskınız çerçevelenirken bozulmasın hem de doğru malzeme kullanılsın ki, asitsizlik ortamı sürsün. 

Doğru malzemeler:

  • Paspartu: Eserde paspartu kullanılacaksa muhakkak asitsiz olmalıdır, sıradan paspartu kullanıldığında ilk 6 ay hiçbir şey anlamazsınız. Sonraki zamanlarda paspartu ile Fine Art baskının birleştiği yerden başlayan sarılık kısa sürede tüm esere yayılacaktır. Doğru malzeme, çeşitli kalınlıklarda ve renklerde Hahnemühle firması tarafından üretilmektedir.
  • Yapışkan film: Eser bir materyale sıvanarak çerçevelenecek ise sıvamada kullanılacak çift taraflı yapıştırıcı filmin de asitsiz olması gereklidir. Sıradan bir film kısa sürede asit salınımı yapacak ve baskı yine sararacaktır. Asitsiz film bulunmaktadır.
  • Arşivleme: Bir diğer sorunlu konu, eserin arşiv amaçlı saklanmasıdır. Bu durumlarda eser pelur kâğıt içerisine konularak saklanır. Kullanılan pelur kâğıt asitli ise zaman içerisinde “Fine Art Baskı" yine sararacaktır. Bu işlem için doğru malzeme Hahnemühle pelur kâğıdı temin etmektir, küçük baskılar için (A4, A3 gibi) yine firmanın ürettiği asitsiz karton arşiv kutuları mevcuttur.
  • Ortam: Evler, iş yerleri gibi mekanlarda doğru malzemeler ile çerçevelenip duvarlara asılan eserlerin UV ışık yani Güneş görmemesi gerekir, hatta gün içerisinde yön değiştiren Güneş ışığı etkisini azaltmak için UV korumalı müze camları kullanmak eserlerin dayanıklılığı açısından faydalıdır.  


Selçuk AKBULUT

Fine Art Sanatsal Baskı Hizmetleri

Hahnemühle  Certified Studio